Impartasania in Religia Ortodoxa

April 10th, 2009

Sfanta ImpartasanieSfanta Impartasanie, Cuminecatura sau Euharistie este Taina prin care crestinii se unesc cu Trupul si Sangele Mantuitorului, sub chipul painii si al vinului, spre iertarea pacatelor si spre viata de veci. In ea se arata celor ce cred tot harul si toata bunatatea lui Dumnezeu, caci nu ne mai raportam doar la viata curenta, ci si la cea care are sa vina, pe care o asteptam cu nadejdea mantuirii. In acelasi timp, in Taina Sfintei Impartasanii se reactualizeaza, in chip real si nesangeros, jertfa de pe cruce a Mantuitorului. Astfel, Sfanta Impartasanie are un dublu caracter, de Taina si de Jertfa.

Pentru a intra in Biserica, cel ce crede in Hristos trebuie sa primeasca cele trei Taine de initiere: Botezul, Mirungerea si Impartasania. Daca prin Botez intram intr-o viata noua, iar prin Mirungere primim puterea dezvoltarii ei, prin Impartasanie desavarsim aceasta viata, ca o unire deplina cu Hristos. In Botez ne unim cu Hristos, Cel care a venit in lume si a murit pentru a rascumpara pacatele noastre. In Impartasanie insa, noi ne unim cu Hristos Cel rastignit si inviat. Astfel, prin Impartasanie noi devenim capabili de a ne darui intru totul lui Dumnezeu, pentru ca existenta noastra marginita de moarte sa fie umpluta de viata vesnica a Lui, prin Invierea impreuna cu si prin Hristos. Din acest motiv, in momentul primirii Sfintei Impartasanii se spune “spre iertarea pacatelor si spre viata de veci”. Caci nu numai ca ne sunt iertate pacatele marturisite si dezlegate prin Taina Marturisirii, ci si cele care au ramas ascunse constiintei noastre si nu au putut fi marturisite si, deci, iertate. Iar aceasta este spre primirea vietii vesnice. Astfel, Sfanta Impartasanie este prin excelenta Taina desavarsirii, care ne ridica deasupra vietii pamantesti.

Intemeierea Sfintei Impartasanii a avut loc la Cina cea de Taina, acest moment fiind consemnat in cele trei Evanghelii sinoptice. Sf. Ev. Ioan, desi nu relateaza acest moment, reda cuvantarea lui Iisus despre painea cea cereasca. In aceasta, Mantuitorul a aratat cu claritate necesitatea ca oamenii sa se impartaseasca cu Trupul si Sangele Sau, pentru a dobandi viata vesnica (Ioan, cap. 6). Urmand indemnul lui Iisus, “aceasta s-o faceti spre pomenirea Mea”, Sf. Apostoli si, apoi, Biserica intemeiata la Cincizecime, au savarsit “frangerea painii” in amintirea Patimilor, Mortii si Invierii lui Hristos. Si fiindca Mantuitorul a folosit la Cina cea de Taina paine dospita si vin, Biserica a folosit aceste doua elemente pentru a savarsi aceasta Taina. Ele constituie partea vazuta, materiala, a Sfintei Impartasanii. Inca de la inceput, materia necesara a fost luata dintre jertfele aduse de crestini. Preotul sau diaconul alegea o paine de grau curat cat mai frumoasa si vin de struguri, care se amesteca si cu putina apa (facandu-se referire la sangele si apa ce a curs din coasta Mantuitorului). Sfanta Impartasanie este astfel si un dar adus de credinciosi, pentru a sublinia dorinta noastra de a ne mantui.

Savarsirea Tainei

Inca dintru inceputurile Bisericii, Sfanta Impartasanie s-a savarsit numai in cadrul Sfintei Liturghii, constituind de fapt punctul ei culminant. Dupa o pregatire prealabila atat a slujitorului, cat si a credinciosilor participanti prin rugaciuni si citiri din Sfanta Scriptura, are loc Epicleza. Epicleza este momentul cand se citesc cuvintele de sfintire a darurilor de paine si vin, asezate pe masa Sf. Altar, in Sf. Potir si pe Sf. Disc. In timp ce la strana se canta imnul serafimic: “Sfant, Sfant, Sfant, Domnul Savaot…”, preotul citeste o rugaciune mai lunga. In ea se aminteste despre purtarea de grija (iconomia) lui Dumnezeu fata de omenire incepand de la creatie si pana la Cina de taina. Apoi sunt rostite cu glas tare cuvintele Mantuitorului : “Luati, mancati… Beti dintru acesta toti…”, pentru a anunta credinciosilor Taina ce urmeaza sa se savarseasca. Astfel, in timp ce se canta “Pe Tine Te laudam…”, preotul citeste rugaciunea de chemare a Duhului Sfant, in timpul careia binecuvanteaza darurile in semnul Sfintei Cruci.

In toate Tainele Bisericii, Hristos este prezent in chip nevazut, prin lucrarea Sa. In Sfanta Impartasanie, Hristos este prezent insa prin Insusi Trupul si Sangele Sau, sub chipul painii si al vinului. Din acest motiv, cel ce se impartaseste Il primeste in chip real pe Hristos, se uneste cu El. Sf. Scriptura, Sf. Traditie si practica Bisericii confirma acest adevar, desi este mai presus de intelegerea omeneasca. In primul rand, Insusi Mantuitorul spune clar ca El este painea vietii si cel care o va manca va fi viu in veci. Acelasi lucru Il afirma si la Cina de taina, cand, frangand ucenicilor painea, le spune sa manance Trupul Sau, si, dandu-le sa bea din paharul cu vin, le spune sa bea Sangele Sau. Este vorba de Noul Legamant pe care Dumnezeu il face cu omul, iar Sf. Apostoli l-au inteles ca atare. Sf. Ap. Pavel vorbeste despre jertfa sangeroasa unica a Mantuitorului, dar si de jertfa cea fara de sange pe care suntem datori sa o aducem noi insine pentru a ne mantui. Sfintii Parinti ai Bisericii au fost si ei unanimi in a afirma prezenta reala a Mantuitorului in Sf. Impartasanie. Astfel, Biserica Ortodoxa, pe baza Sf. Scripturi si a Sf. Traditii, afirma ca, desi dupa sfintire, painea si vinul euharistic raman pentru simturi paine si vin, ele sunt Trupul si Sangele Mantuitorului in mod real.

Pregatirea pentru primirea Sf. Impartasanii se face prin curatirea sufletului si pregatirea lui pentru a-L primi pe Hristos. Iar acesta se poate face prin spovedanie sincera si indeplinirea unui canon de pocainta, prin indepartarea de pacate si hotararea ferma de a ne indrepta, prin impacarea cu toti, prin post (cand dorim sa ne impartasim in afara posturilor) si prin citirea rugaciunilor pregatitoare. Sf. Impartasanie nu poate fi circumscrisa unor reguli stricte, ci fiecare trebuie sa se impartaseasca atunci cand simte acest lucru din inima. Astfel, Sf. Parinti nu recomanda impartasirea prea deasa sau prea rara, ci impartasirea cu dreapta socoteala, caci nici nu trebuie sa ne departam singuri de Hristos, dar nici nu trebuie sa desconsideram prezenta Lui reala in sufletul nostru. Din acest motiv trebuie sa ne pregatim cum se cuvine, pentru a nu-L primi ca pe un oaspete oarecare si a ne bucura de roadele Sf. Impartasanii: iertarea pacatelor, intarirea in ispite si nadejdea mantuirii.

9 Responses to “Impartasania in Religia Ortodoxa”

  1. Ca unul care esti batut in cap se vede ca nu cunosti nimic din semnificatia eucharistiei lasata noua de la primii crestini. Citeste istoria crestinismului si ai sa vezi ca si primii crestini erau “practicanti de voo doo”. De ce crezi ca Iisus a ales cea mai rusinoasa moarte rezervata pentru criminali? ca sa se dea mare? Nu! ca sa transforme bube mucigaiuri si noroi in frumuseti si preturi noi…de asta exista atatea simboluri in proscomidei. Oricine e liber sa citeasca semnificatia proscomidiei in toate cartile si DVD-urile pe care le poate gasi in orice biblioteca crestin ortodoxa! oricine poate intreba pe orice preot ce inseamna fiecare act liturgic sau se poate uita pe you tube; cine ascunde de cine? in aceasta era moderna oricine are acces la informatie daca vrea intr-adevar sa se informeze. Problema e ca atat cei din biserica crestin ortodoxa cat si cei din biserica protestanta se multumesc sa vina la biserica si sa primeasca biberonul cu lapte crestin fara sa faca vreun efort.

  2. Zilele trecute am botezat fata. Dupa botez unul din invitati mi-a pupat fata, este vre-o problema? se spune ca ia luat inpartasania sau mirul este adevarat? Va multumesc

  3. CRE(S)TINULE MAI BN PRACTIK ORTODOXIA DECAT SECTARISMUL CARE ZIKETI CA IUBIM PE VOI ORTODOCSII SI CAND COLO NE PRIVITI CU URA SI IN LEGATURA CU LITURGHIA EA ESTE O RUGACIUNE DE MARIRE A LUI DUMNEZEU SI JERTFELE IUDEILOR DE SACRIFICARE ERA TOT UN FEL DE RUGACIUNE NUMA CA TU ESTY BLEG SE PARE. CUM SE ROAGA PASTORU PTR CEI BOLNAVI SAU STAU AKASA CA NUL AUD ZIKAND CA SI PREOTUL ORTODOX ZIKAND : NE RUGAM PTR BN CREDINCIOSUL POPOR ROMAN DE PRETUTINDENI….. LA VOI ZIKE CV APOI TACE SI INCEP CANTARILE ASTA E SLUJBA SI LITURGHIA VOASTRA DE PISU LUMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

  4. Crestinule,

    in mare ratacire te mai afli. Domnul sa te lumineze.

  5. ORTODOXIA ESTE CREDINTA CEA ADEVARATA SI MANTUITOARE SI NU II CREDETI PE CRESTINUL SI MIHAELA CARE SE OPUN ADEVARATEI CREDINTE SI MERG PE CALEA GRESITA IN CARE NU SE VOR MANTUI SI VOR DEVENI SLUGI AI DIAVOLULUI PTR CA SECTARISMUL ESTE INVATATURA DEMONIKA A DIAVOLULUI IMPARTASITA SLUGILOR LUI PTR AI DESPARTI DE DUMNEZEU SI CELOR IMPREUNA CU EL. DE ACEEA VA ROG SA NUI CREDETI NU VA LASATI PAKALITI DE EI NU TINETI CARTI REVISTE PLIANTE ETC IN CASELE VOASTRE ARUNCATILE IN FOK LA GUNOI ETC IAR IN LEGATURA CU EREZIILE LOR ESTE MINCINOASA PTR CA NA FOST SCRISA DE SFINTII PARINTII SI AT NU SE POATE ZIKE CA SUNT ADEVARATE DECAT ORTODOXIA CARE A FOST SCRISA CU ADEVARAT DE SFINTII PARINTII DEMONSTRAT IN FATA OAMENILOR DIN VECHIME ETC ASA CA DRAGI CREDINCIOSI CEI CARE MAI FACETI PARTE DIN SECTARISM DESPARTITIVA CAT MAI PUTETI SI VA VETI MANTUI VETI FI PLAKUTI LUI DUMNEZEU SI VA VA SI BINECUVANTA IN VECI VECILOR AMIN.

  6. fericit e cel ce nu a vazut si a crezut,in plus de asta nimic nu e ascuns in ortodoxism trebuie doar sa intrebi sa cercetezi sa citesti Sfintii Parinti si nu sa emitem pareri propri care bineinteles ca sunt eronate(asa au luat nastere sectele)imi pare rau pt toti cei care sunt in ratacire si o sa ma rog pentru luminarea mintii lor >DUMNEZEU NU GANDESTE CA UN OM IAR ORTODOXIA ESTE SINGURA CREDINTA ADEVARATA FARA NIMIC PAGANESC DIN PACATE CEI CA TINE O INTINEAZA>

  7. eu nu am timp crezi ca pot fi iertat si nu va inteleg de ce nu lasati liber fara sa ajungeti pedici de internet

  8. Aveti dreptate ritualul are tenta pagineasca caci sa luat din vechiul tesament cind poporul lui Israel aduceau animale sa fie sacrifcte in tempu ,iar in Sfinta Sfintelor nu intra decit preotul de aceia este taina si nu secerta .Eu prsonal ctesc Sfinta Litughie,am cumparto de la Miastirea Cernica. Adevarat ce spui,TREZITI-VA SI VENITI LA HRISTOS citeste SFITA SCRIPTURA si vei afla invataturile LUI Iisus. Iti spun ,ca fara ajutorul Preotului nu poti primi DUHUL SFINT .Asa cum tu pui promlema se pare ca trebuie sa mai lucrezi in curatirea sufletului tau .Sa iti ajute Domnul nostru Iisus, Hristosul lui Dumnezeu.Amin.

  9. Ca unul care a fost ..foarte implicat in biserica ortodoxa, si cunoscator destul de bine ideologia (teologica si laica) a bisericii ortodoxe, riturile si celelalte manifestari sociale, individuale si de alta natura a acestui cult.

    — Vreau sa arat una din multele ritualuri care se face in ascuns de ochii credinciosilor ortodocsi …

    —Punctul nevralgic al ortodoxiei, , il constituie
    cheia teologica practica a ortodoxiei: liturghia…
    Liturghia este prezentata de teologii ortodocsi ca punctul forte al ortodoxiei. Realitea este insa cu
    totul diferita. In fapt este un urias cu picioarele de lut. Si exact la aceste picioare de lut ma voi referi
    acum:

    O mare parte a liturghiei ortodoxe se desfasoara ascunsa de ochii credinciosilor, in spatele
    catapetesmei. Ce face preotul acolo chiar si putini ortodocsi stiu. Unul din gesturile liturgice deosebit
    de importante in ortodoxie, si care se petrece in acele momente de inceput a liturghiei, ascuns de ochii
    participantilor la serviciul religios, este pregatirea particelelor, sau “proscomidia
    Din niste mici paini, stantate cu insemne precum monograma lui Isus in limba greaca, cruci stilizate
    sau cu reprezentarea Mariei cu pruncul Isus in brate, paini pregatite in mod special pentru acest lucru,
    preotul taie mici bucatele, care vor forma apoi, impreuna cu vinul, euharistia, “trupul si sangele
    Mantuitorului”.

    Punctul slab al acestui ritual este “executia”, la propriu si la figurat. Pentru a obtine mici bucati din
    aceste paini mici, pentru “a face particele”, preotul foloseste un mic cutitas, numit “sulita”. Simbolic,
    acest cutitas reprezinta sulita care l-a strapuns pe Isus pe cruce !!!!???? Prin gesturile si cuvintele
    sale rituale din aceste momente preotul se substituie foarte foarte mult celor care l-au ucis pe cruce pe
    Isus. Acestei substitutii i se da o valoare pozitiva in ortodoxie, sub pretextul ca doar asa credinciosii
    pot sa beneficieze de euharistie, de sangele si trupul adevarat al lui Isus, in mod real, direct, si nu
    simbolic.

    — In fapt preotul savarseste, in mod simbolic, un atac impotriva lui Isus Dumnezeu, atunci cand imita pe cei … care au dus la moarte pe cruce pe Isus Cristos, Mantuitorul lumii
    —- De aici pleaca intunecimea ortodoxa!!! Plecand de la aceste ritualuri ciudate, totul devine negru complet … in ortodoxie.

    —- Ruptura cu Dumnezeu devine aproape totala. Cum poti sa mai fii intr-o relatie pozitiva cu
    Dumnezeu cand tu impungi, ca intr-un ritual voodoo, al vrajitorilor din Haiti, cu un cutitas mici paini,
    rostind fraze biblice ce prezinta chinurile Salvatorului nostru pe cruce ??????!!!!!!

    —- Aceste practici sunt de la satan .. practice diavolesti … care se intampla in ortodoxie

    —- Daca ar fi filmata scena din anumite unghiuri chiar ca ai putea crede ca este vorba de vre-un ritual voodoo.

    —- Este evident ca savarsind asemenea fapte nu esti pe calea catre Dumnezeu. Ba chiar s-ar putea sa fii pe calea …dusmanilor lui Dumnezeu, si sa fii contra lui Dumnezeu.

    —- Credinciosii ortodocsi nu stiu mai nimic despre aceste gesturi si
    ca atunci cand afla despre ele nu sunt deloc multumiti de ceea ce afla, si nu pot explica pozitiv aceste ritualuri.

    —- CRED CA AR FI CORECT SA FIE PUBLICATE PE LARG DE MASMEDIA ASFEL DE RITUALURI SA SE CUNOASCA CE PRACTICI SATANICE SE FAC IN ASCUNS DE OCHII OAMENILOR … dar am sa public eu pe larg pe o pagina .. toate ritualurile pagane .. care sunt practicate de acest cult ortodox .. sa iasa la lumina toata intunecimea care se face in ortodocsie..

    —-Consider ca ar trebui insistat foarte mult asupra acestor ritualuri. Ele reprezinta, cred eu, adevaratul…fundament al ortodoxiei, nucleul ei negativ, distructiv, baza intregii ideologii ortodoxe. Si in acelasi timp reprezinta un punct slab, asupra caruia argumentele teologice ale ortodoxiei sunt foarte …vulnerabile chiar in fata oamenilor obisnuiti, fara pregatire teologica solida.

    ORI CE CREDINCIOS AR TREBUII SA ISI PUNA MARI SEMNE DE INTREBARE CU PRIVIRE LA ACEST RITUAL .. SI SA COMPARE CU INVATATURA PE CARE NE-A LASAT-O IISUS HRISTOS CU PRIVIRE LA ACEST ACT ..
    —Caci am primit de la Domnul ce v-am invatat; si anume, ca Domnul Isus, in noaptea in care a fost vandut, a luat o paine.
    —Si, dupa ce a multumit lui Dumnezeu, a frant-o si a zis: “Luati, mancati; acesta este trupul Meu care se frange pentru voi; sa faceti lucrul acesta spre pomenirea Mea
    —-Tot astfel, dupa Cina, a luat paharul si a zis: “Acest pahar este legamantul cel nou in sangele Meu; sa faceti lucrul acesta spre pomenirea Mea, ori de cate ori veti bea din el.”
    —-Pentru ca, ori de cate ori mancati din painea aceasta si beti din paharul acesta, vestiti moartea Domnului, pana va veni El.
    1 corinteni 11, 23-26
    Aceasta este invatatura care a lasat-o Hristos … care nu are nimic in comun cu ritualul pagan si magic care sa practica de cultul ortodox in ascuns …
    TREZITI-VA SI VENITI LA HRISTOS SI INVATATURILE LUI … DIN ACEST CULT ORTODOX .. CAZUT IN IDOLATRIE SI PAGANISM ..